Kung hei fat choi! - Reisverslag uit Sha Tin, Hong Kong van Marloes Vreeswijk - WaarBenJij.nu Kung hei fat choi! - Reisverslag uit Sha Tin, Hong Kong van Marloes Vreeswijk - WaarBenJij.nu

Kung hei fat choi!

Door: Marloes Vreeswijk

Blijf op de hoogte en volg Marloes

20 Februari 2013 | Hong Kong, Sha Tin

Het is eigenlijk veel te lang geleden dat ik een blog heb geschreven, want ik moe eigenlijk alweer te ver terug denken zodat ik weet wat ik ook alweer gedaan heb. Maar ik ga er het beste van proberen te maken. :) Nou, daar gaat 'ie dan he!

12-02-13 Happy Friday!

Happy Friday, dat is eigenlijk elke vrijdag van de maand. Maar deze vrijdag was mijn aller eerste echte Happy Friday. Samen met Cola (mijn collega) en een andere vriendin van Cola zijn we eerst ergens gaan eten, in een japans restaurant. We moesten wel zeker 40 minuten wachten voor een tafel. Maar het eten smaakte super lekker dus dat was het wachten wel waard! Nadat we betaald hadden en nog even snel naar het toilet waren geweest zijn we richting de Flower Market geweest, je zou wel denken... alweer?! Ja alweer, maar dit keer was er zo genoemde nieuwjaars markt. Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten, wel hadden ze mij verteld dat het er druk zou zijn. Oke ja dat kan, op de markt in Italie is het ook druk... Nou serieus ik wist niet wat me overkwam! Zoveel mensen, waar komt dat in godsnaam vandaan?! We moesten echt voetje voor voetje lopen, en we werden helemaal plat gedrukt. Ik heb ook niet zoveel van de kraampjes zelf gezien. Wel dat er eigenlijk alleen maar troep te koop was. En ook windmolentjes, die moet je dan vasthouden op de weg naar huis en dat zal dan “ al het geluk meenemen” in die molen. Er was trouwens ondertussen ook nog een andere vriendin bij gekomen. Ik had die dag ook geleerd hoe ik mijzelf voor moest stellen in het Cantonees, bleek het dat ze het allemaal niet verstaan hadden... ik ben er nog steeds van overtuigd dat het gewoon door mijn naam kwam, haha. Goed, na nog wat gekletst te hebben ze mij naar huis gebracht met de auto, handig! Na nog even op de computer te hebben gezeten ben ik lekker mijn bed in gegaan.

13-02-13 Chinees ballet

Jaja, je leest het goed. Eefje had een mooi rooster gemaakt over dingen die we zouden kunnen gaan doen als we interesse hadden. Op zaterdag avond stond deus een theater voorstelling gepland. Ik was wel benieuwd. Maar ook hier wist ik niet wat ik moest verwachten. Rond een uur of 4 hadden we afgesproken bij het MTR station van de University. Er gingen veel, voor mijn nieuwe, mensen mee. Nadat we richting TST waren gegaan, moesten we daar nog even wachten op Stuart en nog een vriendin van Nalanda. We gingen opzoek naar een eet tentje... Jaja, eten... het is toch zo'n ramp hier. Het japans eten en de sushi vind ik wel erg lekker, maar dat kan je natuurlijk ook niet elke dag eten. Dus we gingen naar een lokaal eettentje. Ik zag de bui al hangen, ik weet niet eens wat ik besteld had. Iets met garnalen, ik lust garnalen... dus ik zag niet zo'n probleem... Ik kreeg een soort deegballen met granalen erin, gepropt, met noudles, koud... misschien heb ik ook wel teveel eisen van het eten. Maar echt, waar is mijn bord met gebakken aardappeltjes, ertjes en groenten en een lekker stukje vlees? Ik heb het eten 2x geprobeerd, en weer opnieuw. Maar sorry, ik kreeg het echt niet weg.

Nadat iedereen, die een poging heeft gewaagd met het eten en klaar was. Gingen we opzoek naar het theater. Ik vond het echt een speurtocht, het is zo raar om een keer niet de leiding te hebben en gewoon achter de rest aan te lopen. Het waren nieuwe mensen, dus dan trek ik niet meteen mijn mond open. Nadat we een tijdje hadden rond gelopen, en ik echt niet wist waar we waren vond ik het ook niet meer zo heel leuk, haha. (gewoon om even eerlijk te zijn) Maar daarna zagen we al vrij snel het theater en toen was het weer goed. Nadat ik mijn camera helemaal ingesteld had, en de show bijna begon, kwam er natuurlijk weer een bord “no pictures please” Jup weer dat grote ding mee geschouwd voor Jan met de korte achternaam. Maar wel weer nieuwe mensen ontmoet. Toen de show begon, vond ik het op het begin erg apart en wist ik niet zo goed wat ik moest zien. De mensen op het podium hadden allerlei atributen om mee te dansen. Bij elke dans straalde ze ook weer een ander iets uit, dier, water, boom, echt vanalles! Ik vond het gedeelte van de vrouwen het mooist. Er danste elke keer een groep vrouwen en een groep mannen, bij sommige nummers kwamen ze samen. Ik vond het erg mooi om te zien! Hoe zij dansen en hoe zij getrained zijn. Echt, wow! En wat me vooral opviel is dat ze de hele tijd een glimlach op hun gezicht hadden. Mooi om te zien... ik herkende wel wat pasjes die wij zelf ook doen bij ballet. Maar hun deden die alsof ze er geen enkel probleem mee hadden met nog steeds die glimlach, jezus.. daar kan ik nog wel wat van leren. (Ik blijf netjes voor mijzelf praten, haha)

Nadat de show was afgelope, ging er een groep nog naar de flower market, haha no way dat ik daar nog terug ga! Dus ik ben samen met Leah richting huis gegaan. Tenslotte was het de volgende dag dan echt Chinees nieuwjaar, en gingen we naar de parade.

14-02-13 De carnavals optocht in Hong Kong

Hoge verwachtingen, lang wachten en wijn. Ow, en hopend op goed eten... en dat hadden we! Nadat we richting Central zijn gegaan, hebben we daar gegeten met de hele groep. Ik weet niet precies wat we gegeten hebben, een soort wrap met kip en salade. Daarna zijn we een plaatsje gaan zoeken voor de parade. Natuurlijk stond het al helemaal vol met mensen en was onze plek niet de allerbest. Het duurde erg lang voordat de parade dan eindelijk bij ons voorbij kwam. En het was wel mooi sommige dingen, maar het was allemaal georganiseerd door bedrijven. Wij zijn natuurlijk de optocht gewend dat iedereen hun eigen ding regelt. En dat maakt het juist leuk! Ik denk dat we ongeveer 1 uur naar de optocht hebben gekeken voordat we naar huis gingen. 1/3 deel ging ergens sushi eten, 1/3 bleef bij de optocht en wij het andere 1/3 deel ging naar huis. Het was zo ontzettend druk in de MTR dat we letterlijk tegen elkaar aan stonden gepropt. Oke, dan hebben we dat ook weer mee gemaakt.. hahaha!

15-02-13 Het vuurwerk!

Nadat we weer lekker uitgeslapen te hebben, en lang, langer, langst in bed te hebben gelegen, gedouched en gegeten. Ging ik weer richting de University om genieten van de zon en gewoon te kijken of daar wat leven was. Om 4 uur kwamen we weer bij elkaar om richting central te gaan. Veel mensen gingen vanuit een boot het vuurwerk bekijken. Wij niet dus wij gingen met een groep richting de waterkant, (ja, de eerste keer dat ik DE skyline zag, wat mooi en erg indrukwekkend!) We zijn weer uiteten gegaan bij een indonesies tentje, ik dacht alweeer owjee, daar gaan we weer. Maar het viel reuze mee, en de mensen probeerde met hun beste engels het ons helemaal naar ons zin te maken.

Na het eten zijn we weer terug richting de Skyline gegaan, en daar heeft iedereen zijn of haar eigen plekje gevonden om het vuurwerk te bekijken. Ik stond samen met JJ ergens achter het Artmuseum, ik ben er van overtuigd dat wij het beste plekje hadden. Een kwartier ongeveer voordat het vuurwerk begon begon de muziek, JJ zei voor de grap: “Het zou toch wel ontzettend vet zijn als ze nu gangman style (ofzoiets) af zouden spelen” en serieus nog geen 10 seconden later begon dat dat ook! Nou, wij keken elkaar aan en verwachtte natuurlijk dat al die mensen zouden starten met dansen. Wij stonden er al helemaal klaar voor, en toen begon niemand! Alleen enkele kinderen begonnen te dansen, maar dat was natuurlijk niet wat wij verwacht hadden.

Om 20:00 begon de vuurwerk show dan echt, iedereen (behalve de niet cantonees sprekende mensen) telde af, en toen begon het vuurwerk. En wow wat een kunst! We hebben echt met open mond staan kijken. En elke keer als we dachten als het afgelopen was begon het weer! Na 25 minuten was het dan afgelopen, al snel waren alle mensen weg. En vonden wij onze groep weer terug. Na nog wat te hebben gedronken en zijn we weer terug naar huis gegaan. Nouja zei naar de university en ik naar Sha Tin Wai, de plaats waar ik woon.
16-02-13 Onmogelijk dorpje.

'Smorgens om 11 uur weer bij het MTR station bij de University, voor de rest is dat maar 10 minuten maximaal lopen. Voor mij is het alweer 30 minuten reizen. Maargoed, ook dat maakt niks uit, ik was weer klaar voor een nieuwe dag! Nadat we ongeveer 1.5 uur gereisd hadden richting het andere uiterste van Hong Kong, kwamen we bij de gondels aan. Ik dacht altijd dat een gondel een boot was. Maar blijbaar zijn dat ook van die hokjes die via een kabelbaan omhoog gaan, net als in Duitsland etc. Maargoed, daar aangekomen, stond er een mega lange rij van zo'n 4 tot 6 Nou, mooi niet dat wij daar achteraan sluiten. Dus zijn we na wat wikken en wegen omgedraaid. De mannen gingen naar de paardraces, en ik ben samen met 2 andere meiden naar een park gegaan. Het was een lange dag met veel lopen, rond 18:00 zijn we richting huis gegaan. Ik moest om 19:00 weer op de University zijn omdat ik afgesproken had met Annemarelle, we zouden samen, met nog 3 andere, sushi gaan eten, lekker! We hebben lang moeten wachten op de sushi maar het was erg gezellig, ook had Annemarelle goed voor hapjes (kaas, toastjes en fruit) gezorgd. Eindelijk kaas... Daar werd ik vrolijk van! :-) Tegen een uur of twaalf hebben we weer afscheid genomen. En zijn we weer allemaal naar huis gegaan. Het is altijd nog spannend voor mij tot welke tijd de MTR (metro) rijdt. Ik vind het namelijk niet echt een cool idee om met de taxi te gaan.

17-02-13 SHOPPEN!

Nou, eigenlijk was deze dag mijn rustdag, maar omdat Leah my smste of ik mee wilde shoppen.... Na toch nog een best lange tijd in bed te hebben gelegen heb ik maar toegegeven. Richting central en de H&M gevonden waar Leah slaagde voor de kleren die ze nodig had. Serieus, er zat tegenover de H&M gewoon een Crocs winkel... EEN HELE WINKEL! Dat is toch niet normaal... We zijn richting de Ferry gelopen, dat is het gedeelte waar je met de boot naar het “vasteland” kan varen inplaats van dat je met de MTR gaat. Het duurde een tijdje voordat we die konden vinden. Ondertussen hadden we gelunched bij “PRET” nou dat was het zeker! Een lekker stokbroodje met brie, tomaat en basilicum, eindelijk normaal brood. Ik hoop dat we daar nog een keer verdwalen en dan weer langs PRET komen. ;-) Eigenlijk was mijn planning om deze dag al een nieuwe blog te plaatsen, maar zoals je wel gemerkt hebt... ben ik daar dus echt niet aan toe gekomen!

De 2 dagen die hierop volgde moest ik weer werken, op zaterdag ben ik eerst in de middag gaan tennissen, het ging veel beter dan verwacht en ik kijk alweer uit naar de volgende keer! Daarna ben ik samen met Leah naar het YMCA gebouw gegaan. Want ja, als het goed is begin ik volgende week met mijn cursus Kantonees level 1. :) Het is een erg intensieve cursus, 2 x per week 2 uur, en er is mij verteld dat je 5 uur huiswerk hebt. De cursus duurt 5 weken, en na die 5 weken moet je dus op examen. Ik ben benieuwd, maar ik heb er alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen.

Nou, jullie zijn weer op de hoogte, deze zaterdag ga ik met Cola naar de Peak en 's avonds naar een borrel van de Nederlandse Studenten Vereniging (zo noem ik het nu maar even). En zondag heb ik ook verschillende dingen gepland staan maar ik weet nog niet helemaal wat het gaat worden. Dat maakt ook niet uit, ik heb nog tijd zat hier. :-)

Veel liefs,

Marloes

  • 20 Februari 2013 - 08:25

    Monique:

    Kon niet wachten tot vanmiddag ;) Ik ken de verhalen, maar toch heel leuk om het allemaal te kunnen lezen. xx

  • 20 Februari 2013 - 08:33

    Kim:

    Hey Marloes!

    Wat een leuke dingen maak je daar toch allemaal mee!
    Super cool dat je naar het ballet geweest bent! En heel dapper dat je die garnalenballetjes geprobeerd hebt ;)
    Heel leuk om te lezen! Veel succes met je Kantonese lessen!

    Xxx

    Kim

  • 20 Februari 2013 - 09:17

    Annet:

    Alweer een mooi verhaal Marloes en ik vind het nog steeds knap dat je dit allemaal doet, echt petje af hoor.
    Gr. Annet

  • 20 Februari 2013 - 15:59

    Marianne Teunissen:

    Hoi achternichtje,
    Je hebt je draai wel gevonden, zo te lezen. Je hoeft je niet te vervelen met al dat gezoek en gereis in de stad. Dan is een dag zo om. haha.

    Klinkt gezellig, al die mensen met wie je dingen kunt ondernemen. Dat zit ook wel snor. Nu nog het eten lekker gaan vinden en het kan niet meer stuk, denk ik.

    Ik wens je nog een heel gezellig en goed jaar van de Slang toe. Groetjes, Marianne




  • 20 Februari 2013 - 16:13

    Irene:

    Wat leuk om weer een verhaal van je te lezen! Je vermaakt je daar prima volgens mij! En je doet het ook maar allemaal! Veel plezier nog! Xx Irene

  • 20 Februari 2013 - 21:23

    Tessa:

    Leuke uitstapjes!! Toch nog iets van carnaval gehad, om het niet te hoeven missen!!
    Ben trots op je!! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 20 Mei 2012
Verslag gelezen: 518
Totaal aantal bezoekers 11859

Voorgaande reizen:

06 December 2016 - 08 December 2016

Solotraveling

18 Juli 2016 - 30 Juli 2016

Zo(n)mervakantie

14 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Mijn grote avontuur.

Landen bezocht: