First week in Hongkong - Reisverslag uit Fo Tan, Hong Kong van Marloes Vreeswijk - WaarBenJij.nu First week in Hongkong - Reisverslag uit Fo Tan, Hong Kong van Marloes Vreeswijk - WaarBenJij.nu

First week in Hongkong

Door: Marloes Vreeswijk

Blijf op de hoogte en volg Marloes

20 Januari 2013 | Hong Kong, Fo Tan

Ik zit hier nu al bijna een week. En ik moet eerlijk zeggen dat de tijd erg snel gaat! Ik heb deze week al gemerkt dat er niet veel tijd is om blogs te schrijven, dus bij deze weten jullie dan ook al dat er niet super veel gaan komen. Ik zet nu het gedeelte van de reis en de eerste dagen hier online, later zal de rest volgen. Het is hier al bedtijd, maar anders zou het weer een hele week duren voordat ik hieraan kan “werken”. 

Even kijken, waar zal ik beginnen…

12-1-13 Dag van vertrek.

Om 7:00 ging de wekker, dit was het dan. De laatste keer in mijn eigen bed. (Ik wist natuurlijk helemaal niet wat voor spullen hier op mij te wachten stonden.) Mijn koffers stonden al klaar dus ik hoefde eigenlijk alleen maar te douchen om fris en fruitig het vliegtuig in te gaan. Tessa ging mee naar het vliegveld, wat ik erg leuk en fijn vond! Om 8:30 moest het dan echt gebeuren, de hond nog een aai en een kus en afscheid nemen van onze Jochem. Hup de auto in en richting Schiphol.

Op Schiphol aangekomen ging alles heel gemakkelijk en voor ik het wist was de thee op en werden de laatste foto’s genomen. Ik moest mijzelf om 11:45 melden bij Gate 7. Het was al 11:30 geweest dus het werd tijd voor afscheid. Het viel voor mijn gevoel nog wel mee, al vond ik het moeilijkste moment om door de douane te gaan en voor de laatste keer te zwaaien. Daar stond ik dan, helemaal alleen, het begin van de ervaring van mijn leven. Bij de laatste bagage check werd ik er natuurlijk tussenuit gehaald, ik had nog een schaar in mijn etui… Daar had ik geen moment aan gedacht. (Toen ik op het werk mij etui opende vond ik nog een schaar, dus zo goed is die controle niet.)

Goed, nog even wachten voordat we het vliegtuig in mochten, ik vond het erg spannend en hoopte niet dat ik naast een chinees zou zitten. Maar toen ik richting mijn stoel liep, zag ik daar een jongen zitten van ongeveer mijn leeftijd. Hij bood meteen zijn hulp aan en ik dacht, goh…. Laat ik mijzelf eens voorstellen! (Ja mam, ik heb wel manieren geleerd) Zijn naam is Eric, hij ging een wereldreis maken met een internationale organisatie. Wat hebben we gelachen, echt niet normaal! En we lijken ook zoveel op elkaar, behalve dan dat ik een meisje ben en hij een jongen. Maar als alle vluchten zo gaan, dan doe mij er nog maar 100 hoor! Echt wat een leuke ervaring. Het stijgen en viel erg mee, maar die turbo was wel even schrikken, we hadden wel de beste stoelen, recht boven de vleugel! Dus we hebben niet veel kunnen zien van wat onder ons gebeurde, sowieso niet omdat ¾ deel nacht was. Het landen was dan weer een ander verhaal, dat vond ik minder leuk. Maar weer hebben we onwijs gelachen.

In Hongkong aangekomen moesten we al meteen afscheid nemen omdat onze wegen daar gesplitst werden, erg jammer want we hadden het veel langer met elkaar kunnen uithouden! Vlug op de foto en naar het toilet. (dan konden we op elkaars spullen letten) Ik ging richting de douane en hij richting een andere gate voor Bangkok, op de rolloopband… (hoe noem je dat eigenlijk) nog een laatste keer zwaaien en oke. Daar liep ik dan weer in mijn uppie. Bij de douane ging het erg gemakkelijk, ik kreeg stempels op mijn visum en kon gelijk doorlopen. Ik heb best lang moeten wachten op mijn koffer, daar begon een andere Nederlandse man tegen mij te praten. Gezellig, hij was hier voor een zakenreis van 1 week. Na 40 minuten ongeveer kwam daar dan eindelijk mijn koffer! (veel te zwaar dus meteen mijn rug een hernia bezorgd) Al snel zag ik Charles (mijn baas) staan bij de uitgang. Het vliegveld zelf vond ik niet zoveel voorstellen, maar op weg naar het huis van Charles zag je het natuurlijk wel meteen, de hoge gebouwen en de bruggen etc. erg mooi om te zien, zeer indrukwekkend!

In het vliegtuig heb ik echt 0,0 geslapen, dus bij Charles aangekomen heb ik nog een klein uurtje geslapen, kennis gemaakt met Grace (mijn bazin) en de kinderen Alex en Willem. Daarna gingen we op pad, Alex ging niet mee omdat hij ziek was. Eerst lunchen bij een eet tentje waar ik kom te wonen. En daarna naar het bedrijvencentrum, hier hadden kunst artiesten hun bedrijven opengesteld voor iedereen. Ik vond het erg leuk om alle verschillende kunsten te zien. Vooral het Chinese servies spreekt mij erg aan en is ook zeker te doen qua prijs. Charles heeft mij aan veel artiesten voor gesteld wat ik natuurlijk wel leuk vond. Het was een lange tocht door alle flats, we hebben er wel zeker 5 uur rondgelopen. Rond 19:30 zijn we naar huis gegaan, nadat we wat hadden gegeten ben ik vrij snel naar boven gegaan, ik was echt moe. (niet zo gek als je de nacht hebt doorgehaald dacht ik zo)

14-01-13 De eerste werkdag

De eerste werkdag, ik keek er erg naar uit om mijn collega’s te ontmoeten. Nu is het dus zo, en stiekem moet ik er wel een beetje om lachen… Dat ik maar 1, 1 collega heb. Haar naam is Cola en ze houdt van Hello Kitty en haar eigen kat, nou heel leuk voor Cola… ik heb er niks mee. Cola is erg aardig! De eerste dagen was ze erg stil maar nu begint ze steeds meer te kletsen en te vertellen. Ze wil alleen niet haar leeftijd zeggen, wat ik wel raar vind. Maar goed ieder zijn ding. Ze leert me ook elke dag een paar woordjes kantonees. Het is trouwens zo dat bijna alle stagiaires rond de 21 en 23 waren. Ze vond me wel wat jong.

Op het begin van de dag had ik eerst overleg met Charles over de projecten waarmee ik zou beginnen en wat voor werk ik zou gaan maken de eerste weken. Ik heb veel zelfstandige projecten maar ook projecten in overleg. Aan de zelfstandige projecten moet ik vooral werken als Charles weg is. En het gave is natuurlijk dat mijn werk ook echt word gebruikt, zo worden op dit moment mijn ontworpen naamkaartjes en prijskaartjes gebruikt op de beurs in Amsterdam. (niet zo heel spectaculair, maar ik moet ergens mee beginnen)

Dus daarmee ben ik aan de slag gegaan, ik kan hier helaas niet meer over vertellen. Wel kan ik vertellen dat alle vaardigheden voor een Allround Designer uit de kast worden getrokken en dat ik voor mijn gevoel nu al onwijs veel aan deze stage ga hebben! Ik word helemaal klaargestoomd voor de kunstacademie waar ik hopelijk over ongeveer 2 jaar mijn intake zou gaan doen. Het is erg handig dat Charles mee denkt voor mijn toekomst en het ook goed vind dat ik daar zoveel mee bezig ben. Natuurlijk vergeet ik niet te genieten van de momenten hier en het nu.

Verder verlopen eigenlijk de werkdagen een beetje hetzelfde, ik plan mijn eigen werk in en soms komt er een “last minute” opdracht voorbij vliegen.

Het eten valt hier echt super erg mee! Het is eigenlijk nog best wel lekker, maar ik ben niet zo gek op het vlees hier. Bij elke maaltijd krijg je hier onbeperkt thee, maar die is echt vies! (Wil je mij gelukkig maken stuur mij dan alsjeblieft een doosje Rooibos thee! Bedankt voor je steun. )

Vandaag had ik afgesproken met Eef, een meisje wat ik via via vanuit Nederland ken. Vandaag heb ik haar voor het eerst ontmoet. Het klikt prima tussen ons en ik denk dat we het nog erg gezellig kunnen hebben samen! Zondag doet ze mee met een Liondance, (Sorry Irma Lammers, het waren echt leeuwen, maar er zijn ook draken dus we hebben allebei gelijk.) ik ga zeker kijken! Want ik wil dat optreden natuurlijk niet missen, Eefje is de kont en dat maakt het natuurlijk nog grappiger! Het was vandaag overigens ook de eerste keer dat ik alleen op pad echt op pad ging met de metro en minibus. Een minibus zijn kleine busjes voor ongeveer 16 personen, ze rijden hier rond en rijden altijd dezelfde route. Een ritje naar het station kost ongeveer 5,5 HK dollar.. Dat is dus 55 eurocent.

Gisteren ben ik naar de top van de berg gelopen om foto’s te maken en vandaag op apen jacht geweest met de jongens. Ja, ze hebben hier echt apen. Ik dacht oh, schattig zo’n aapje. Nou het zijn echt reuzen! Ik schrok me wild, en die beesten komen ook op je af… ik vind het maar niks. En Alex maar lachen dat ik gillend wegrende. (Oke, ik had dat ook wel willen zien, ben nog nooit zo snel geweest.)

Het is hier nu 23:00, dus ik ga mijn bed maar eens opzoeken. Ik heb het onwijs naar mijn zin en wil nog lang niet naar huis! Ik houd jullie op de hoogte van het wereldje hier.

Veel liefs, Marloes

PS: Ik snap dat jullie nieuwsgierig zijn naar beelden, maar deze volgen later bij dit verslag. :)

  • 20 Januari 2013 - 16:15

    Frank Sleegers:

    Super leuk om te lezen Marloes!

    Ik ben heel blij voor je dat het tot nu toe allemaal zonder problemen verloopt en je het naar je zin hebt!

    Heel veel succes!

    保重

    Groetjes,

    Frank

  • 20 Januari 2013 - 16:31

    Silvia:

    Ha die Marloes!

    Leuk om te lezen allemaal. ik volg je ook gewoon lekker op facebook.
    Geniet van je tijd daar,klinkt reuze leuk en interessant.
    Ik zal Oma ook op de hoogte houden van alles.

    Groetjes Silvia

  • 20 Januari 2013 - 17:04

    Monique Vreeswijk:

    Lieve Marloes,

    Wat een mooi blog om te lezen. Ik heb ervan genoten!! Een en al positiviteit, maar dat merk ik ook als ik met je chat. Geweldig! Werk ze morgen en succes met de verhuizing (dat zal één van de komende dagen toch wel gaan gebeuren).

    Liefs en een kus,
    mama

  • 20 Januari 2013 - 23:21

    Toos Claessens :

    Heey Marloes,
    Wat een heerlijk positief en energiek verslag, je hebt er zin in !! Geniet ! van alle mooie dingen die op je pad komen
    Xxxx

  • 21 Januari 2013 - 08:30

    Monique:

    hahah vet!

    veel plezier!

    xxx mo

  • 21 Januari 2013 - 12:27

    Hannie Van Grootel:

    Hallo Marloes,

    ik heb vanmorgen dit blog doorgekregen van je trotse moeder :) en heb het nu even zitten lezen. Wat schrijf je leuk! Ik ga je zeker volgen het komende half jaar. Vind het ontzettend stoer en geweldig van je, ik geloof dat ik het je niet nadeed, zo'n half jaar "alleen" naar de andere kant van deze aardbol.
    Een heerlijke tijd die ongetwijffeld onvergetelijk zal worden.

    groeten
    Hannie

  • 21 Januari 2013 - 12:48

    Gonneke:

    Hoi Marloes,

    Volgens mij heb je een supertijd! Wat gaaf om te lezen en ik ben blij dat het zo goed met je gaat.
    Geniet ervan!

    groetjes
    Gonneke en Jeroen xx

  • 21 Januari 2013 - 14:13

    Lieke:

    Wauw superleuk!
    Nog heel veel plezier daar!
    X Lieke (van dansen, haha.)

  • 21 Januari 2013 - 18:09

    Marianne Teunissen:

    Hoi Marloes,

    Een goed begin is het halve werk. Deze leuke week heb je toch alweer binnen. Heel veel plezier met alles en blijf toch maar blogs schrijven. Ze lezen heerlijk weg. Je schrijft goed en leuk!

    Groetjes,
    Marianne

  • 21 Januari 2013 - 18:32

    Irene:

    Ha Marloes,

    Wa goed te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Je vertelt het ook echt leuk!
    Je hebt toch wel nummers uitgewisseld met Eric neem ik aan hè!;-)
    Geniet er lekker van!

    X Irene

  • 21 Januari 2013 - 19:09

    Ingrid (buurvrouw):

    Hoi Marloes,

    Wat fijn om te horen dat het zo goed met je gaat. Geweldig die positiviteit en spontaniteit van je.
    Geniet ervan!

    Groetjes,
    Ingrid, Louis, Daisy en Jady

  • 21 Januari 2013 - 19:09

    Tanja:

    Leuk Marloes om te lezen dat het allemaal goed gegaan is. heb veel aan je gedacht hoe het met je was, maar zoals ik het lees, gaat het helemaal top! liefs Tanja

  • 21 Januari 2013 - 20:26

    Henriette Diks:

    Hoi Marloes,

    Ook ik heb je gevonden via de Facebookpagina van je moeder. En dat is fijn want nu kan ik je leuke logs lezen en volgen waar je mee bezig bent.
    Toch wel leuk dat er nu al kaartjes van jou verkocht worden. Dat is iets om hartstikke trots op te zijn!
    Ik wens je nog een heel fijne tijd daar en tot het volgende log!

    Henriëtte

  • 23 Januari 2013 - 20:08

    Doremi:

    Hoi Marloes!

    Wat leuk om dit te lezen! Fijn dat je het zo naar je zin hebt!
    Maar weet je wat nog veel leuker en toevalliger is!
    Ik zie net een foto van jou op facebook met die jongen die je in het vliegveld hebt ontmoet, Eric Blom!
    Ik ken hem!!
    Wij hebben hem en zijn familie ontmoet op een vakantie in Praag.
    Papa en mama zijn toen omgegaan met zijn ouders, en ik Joris en Gieke met Eric en Patricia(zijn zus!)
    Ohh dit is echt toevallig haha.

    Ik zal je blijven volgen!

    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marloes

Actief sinds 20 Mei 2012
Verslag gelezen: 788
Totaal aantal bezoekers 11853

Voorgaande reizen:

06 December 2016 - 08 December 2016

Solotraveling

18 Juli 2016 - 30 Juli 2016

Zo(n)mervakantie

14 Januari 2013 - 30 Juni 2013

Mijn grote avontuur.

Landen bezocht: